Beskrivning
Temat för konferensen är hur utveckling av stöd- och elevhälsoarbete kan bidra till att skolor systematiskt ökar förmågan att möta elevers olika och specifika behov.
I slutbetänkandet ”Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven” (SOU 2021:11) förtydligas vikten av god undervisning och lärmiljöer som är anpassade till elevernas olika behov. För detta behövs ett aktivt och välfungerande stöd- och elevhälsoarbete.
Slutbetänkandet synliggör också en rad brister, bland annat att:
- problem som uppstår kring en elev ses alltför ofta som brister hos eleven.
- elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande potential inte utnyttjas i tillräcklig utsträckning.
- organisation och arbetssätt inte alltid gynnar samverkan inom elevhälsan eller mellan lärare och elevhälsan.
- arbetet med stöd och elevhälsa ofta saknar strategisk styrning och inte alltid ingår i det systematiska kvalitetsarbetet.
Under denna konferens får du ta del av hur olika verksamheter arbetar för att utveckla detta samt vad forskning säger om vad som blir viktigt för att leda och organisera skolans stöd- och elevhälsoarbete ur ett inkluderingsperspektiv. Du får även information om hur SPSM:s Stödmaterial elevhälsa kan bidra till utveckling av skolans elevhälsoarbete.
Föreläsare
Foucaultgymnasiet Södertälje, Emma Rosengren tidigare rektor och Carina Wiktorsson skolsköterska och samordnare för elevhälsoteamet
Fryshuset gymnasium Stockholm, Gunnar Holm rektor, Mathias Blomberg programrektor och Magdalena Gidlund förstelärare och specialpedagog
Pia Skott, Docent i pedagogik/Utbildningschef Rektorsprogrammet Stockholms universitet
Niclas Rönnström, Ph.D/Docent Stockholms universitet
Birna María B. Svanbjörnsdottir, Ph.D. Docent/Associate Professor University of Akureyri Island
Per Skoglund, FoU-samordnare SPSM och Adviser European Agency
Sarah Neuman, rådgivare SPSM
Erica Sjöberg, rådgivare SPSM