Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1

Aktivitets ID:
296454
Tid:
17 januari - 28 januari 2022
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2022-01-07
Platser kvar:
94
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en nätkurs där du får grundläggande kunskaper om blindhet och dess konsekvenser i olika skolsituationer. 

Under kursen kommer du att lära dig om:

  • omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
  • vad taktil läsning av text och bild samt bildtolkning innebär
  • delaktighetsmodellen – delaktighet, kommunikation och begrepp
  • tillgänglig och likvärdig undervisning för elever med punktskrift som läsmedium
  • begrepp som är relaterade till pedagogiskt arbete kring elever med blindhet
  • läromedel och studietekniska verktyg som kan användas vid undervisning
  • roller, ansvar och samverkan – lokalt på skolan, regionalt och nationellt – samt hur samverkan kan se ut kring en elev med punktskrift som läsmedium

Ledare

Maria Bergh, Victoria Bergström, Anneli Embe, Annika Risberg, Gabriella Westerberg, Ann-Charlotte Larsson, Carina Söderberg, Ulrika Johansson Staffans, Lena Lindbom, Anders Nilsson, Ulrika Vanhoenacker, Peter Olofsson, Carina Bigelius, Anders Fridell

Föreläsare

Liselott Ljunggren, Björn Nyqvist, Annika Risberg, Michael Bergström Mörman, Tina Björk, Anneli Embe, Johanna Lindblad, Lisen Lehman, Kim De Verdier, Lotta Wolff, Agneta Westman, Hillevi Törmä, Carina Söderberg, Ann-Charlotte Larsson, Victoria Bergström, My Paaske Toolanen, Anders Sennerö, Sara Backström Lindeberg, Maria Ellingsson

Målgruppsbeskrivning

Kursen vänder sig till dig som möter barn eller elev med blindhet i förskoleklass eller skolan.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare, ha kännedom om:

  • olika omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
  • taktil läsning av text och bild
  • undervisning som är tillgänglig och likvärdig för en elev med punktskrift som läsmedium
  • begrepp som är relaterade till pedagogiskt arbete med en elev med punktskrift som läsmedium
  • studietekniska verktyg som kan användas vid undervisning av en elev med punktskrift som läsmedium
  • roller och ansvarsfördelning - lokalt på skolan, regionalt och nationellt

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Annika Risberg, annika.risberg@spsm.se, 010-473 56 87
Anders Nilsson, anders.nilsson@spsm.se, 010-473 51 11

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Kursen ges som nätkurs och är öppen för deltagarna under den angivna tiden och beräknas att ta cirka 16 timmar att genomföra. Deltagarna genomför kursen självständigt. Kursen avslutas med en inlämningsuppgift.