Fortbildning
Tillbaka

Språkstörning - Baskurs grundskola

Aktivitets ID:
297067
Tid:
14 mars - 1 maj 2022
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2022-02-28
Platser kvar:
30
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Innehåll och upplägg i denna nätbaserade kurs är så gott som identisk med Studiepaket –språkstörning men är anpassad för dig som önskar kompetensutveckling på egen hand. Det är dock inget som hindrar att du går kursen tillsammans med någon kollega. Önskar hela arbetslag från samma skola att delta, hänvisar vi istället till att ta del av vårt studiepaket som ni sköter själva i er egen takt.

Kursens handlar om vad språkstörning innebär och vilka konsekvenser funktionsnedsättningen får för elevens lärande. Den innehåller konkreta förslag på vad du behöver tänka på i samband med undervisning och bedömning. Kursen syftar också till att ge ökad förståelse om hur en språkstörning kan få konsekvenser för socialt samspel och kommunikation.

Kursen består av följande sex moment:
Moment 1 - Språkutveckling och språkstörning
Moment 2 - Språkstörning i olika åldrar
Moment 3 - Språkutvecklande undervisning      (+ uppgift)
Moment 4 - Film i undervisningen                    (+ uppgift)
Moment 5 - Bedömning och betygssättning
Moment 6 - Samspel och kommunikation

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger främst på kollegialt lärande där frågeställningar från aktuellt moment tas upp och diskuteras under veckan på kursforum (skriven chatt). Observera att kursen innehåller uppgifter som ska utföras praktiskt i elevgrupp. Dessa ska sedan reflekteras och bemötas på kursforum. Därför behöver du tillgång till en barngrupp. Beräknad tidsåtgång för studierna är cirka 4 timmar i veckan.

Kursen startar måndag den 14 mars (v. 11) och pågår fram till söndag den 1 maj (v 17). Observera att kursen pågår under påsklovsveckorna men att moment 5 pågår under 2 veckor, vecka 15 och 16.  Studierna kan genomföras när det passar den enskilde deltagaren under veckans moment. Det finns inga fasta tider för gemensamma diskussioner på kursforum. Du förväntas vara aktiv på kursforum under aktuellt moment vilket innebär att du inte kan göra inlägg i förväg eller i efterhand, på kursforum. 

Tisdag den 15/3 kl. 15:00- 16:00 erbjuds deltagarna ett digitalt välkomstmöte. Syftet med mötet är att alla får presentera sig och att kursledarna ger mer information kring upplägg och innehåll, med möjlighet för deltagarna att ställa frågor. 

Kursintyg utfärdas efter genomförd kurs när alla moment fullföljts genom aktivt deltagande på kursforum och alla uppgifter är genomförda, däribland kursens uppföljning.

Ledare

Kerstin Norell Helmsjö, Annika Esperi

Målgruppsbeskrivning

Kursen är inriktad mot det verksamhetsnära arbetet och vänder sig främst till lärare, förskollärare, fritidspedagog eller speciallärare/specialpedagog som arbetar med elever i förskoleklass, fritidshem eller grundskola. Prioritet ges till verksamma pedagoger i elevgrupp, framför centralt placerade specialpedagoger eller andra funktioner i elevhälsan. Specialpedagoger med övergripande funktion hänvisar vi istället till kursen "Språkstörning - Att arbeta övergripande i förskola och skola – inriktning Specialpedagoger".

Barnskötare/elevassistenter/resurspedagoger har möjlighet att delta i kursen under förutsättning att en ansvarig pedagog från samma skola går kursen samtidigt och kan stödja gällande kursuppgifter. Ni behöver då anmäla er samtidigt och notera det i anmälan, under ”personligt meddelande”.

Förkunskaper

Pedagogisk utbildning.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som deltagare får du kunskap och förståelse för hur en språkstörning påverkar lärandet och hur undervisningen kan utformas för att stödja elever med språkstörning. 

Mål

Efter kursen har du som deltagare grundläggande kunskap om:

  • den typiska språkutvecklingen hos barn och vad som kännetecknar en språkstörning,
  • hur en språkstörning kan ändra karaktär över tid och hur du som lärare kan stötta språkutvecklingen i olika åldrar,
  • grundläggande stöd för eleverna i samband med undervisning och annan verksamhet i skolan,
  • anpassning i samband med bedömning,
  • hur språkstörning kan få konsekvenser för socialt samspel och kommunikation

Funktionsnedsättning

Tal språk och kommunikation

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Katarina Zandén, katarina.zanden@spsm.se, 010-473 50 06

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

I kursen erbjuds du även digitala möten. Dessa är inte obligatoriska men vi ser helst att du deltar om du har möjlighet.