Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i årskurs 1-3, teoretiska ämnen, steg 4 av 4

Aktivitets ID:
298642
Tid:
28 mars - 8 april 2022
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2022-03-07
Platser kvar:
14
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar får fördjupade kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet.

Kursen innehåller både obligatoriska digitala träffar och självstudier. Den beräknas ta 16 timmar att genomföra.

Innehåll:

  • Att delge kursdeltagare exempel på framgångsrika aktiviteter och få en inblick i varandras lärmiljöer.
  • Inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation.
  • Taktila bilder och matematik i anpassade läromedel.
  • Att räkna med abakus.
  • Läsa och skriva punktskrift, metoder för hur man kan arbeta för att ge eleven möjligheter att utveckla sin lästeknik och öka sin läshastighet.
  • Nationella prov och anpassningar.
  • Samtal kring utvecklingsrelaterade frågor och socialt samspel.

Ledare

Liselott Ljunggren, Maria Bergh, Tina Björk, Anders Fridell, Annika Risberg, Ulrika Vanhoenacker, Lena Lindbom, Victoria Bergström

Föreläsare

Michael Bergström Mörman, Kim De Verdier

Målgruppsbeskrivning

Lärare alternativt lärare tillsammans med resursperson, som arbetar i teoretiska ämnen med elev i grundskolans årskurs 1-3 som har punktskrift som läsmedium.

Förkunskaper

Detta är steg 4 i ett utbildningspaket. För att kunna tillgodogöra dig innehållet är det en förutsättning att du har gått tidigare kurssteg.  

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet i en inkluderande skolmiljö

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare:

  • ha fått fördjupade insikter i taktil läsning av text och bild.
  • ha fått kunskap kring anpassningar av läromedel och nationella prov.
  • ha fått fördjupade insikter om användning av abakus.
  • ha delgett exempel på framgångsfaktorer och fått inblick i övriga kursdeltagares lärmiljöer.
  • ha fått kunskap om inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation.

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Kursen ges som nätkurs och är öppen för deltagarna under den angivna tiden. Deltagarna kommer också att medverka i digitala träffar som är schemalagda. Information om tider kommer närmare kursstart. Det är av största vikt att deltagarna får tid för att genomföra kursen.