Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i årskurs 4-6, teoretiska ämnen, steg 4 av 4

Aktivitets ID:
298906
Tid:
28 mars - 8 april 2022
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2022-03-07
Platser kvar:
29
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar får fördjupade kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet.

Kursen innehåller både obligatoriska digitala träffar och självstudier. Den beräknas ta 16 timmar att genomföra.

 

Innehåll:

  • Att delge kursdeltagare exempel på framgångsrika aktiviteter och få en inblick i varandras lärmiljöer.
  • Läsa och skriva punktskrift, metoder för hur man kan arbeta för att ge eleven möjligheter att utveckla sin lästeknik och öka sin läshastighet.
  • Att räkna med abakus.
  • Synspecifik metodik för olika ämnen till exempel NO och engelska.
  • Studieteknik på dator
  • Inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation.
  • Nationella prov och anpassningar.
  • Samtal kring utvecklingsrelaterade frågor och socialt samspel.

Ledare

Ulrika Vanhoenacker, Charlotte Norman, Tina Björk, Maria Ellingsson, Anders Fridell, Annika Risberg, Victoria Bergström, Carina Bigelius

Målgruppsbeskrivning

Lärare alternativt lärare tillsammans med resursperson, som arbetar i teoretiska ämnen med elev i grundskolans årskurs 4-6 som har punktskrift som läsmedium.

Förkunskaper

Steg 4 är det avslutande steget i utbildningspaketet ”Att möta elev med blindhet”. För att du ska kunna tillgodogöra dig innehållet är det en förutsättning att du har gått tidigare kurssteg.  

 

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet i en inkluderande skolmiljö

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare

  • ha fått fördjupade insikter i taktil läsning av text och bild.
  • ha fått kunskap kring bedömning, anpassningar av läromedel och nationella prov.
  • ha fått fördjupade kunskaper om användning av abakus.
  • ha fått kunskap om digital och auditiv studieteknik.
  • ha delgett exempel på framgångsfaktorer och fått inblick i övriga kursdeltagares lärmiljöer.
  • ha fått kunskap om inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation. 

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Annika Risberg, annika.risberg@spsm.se, 010-473 56 87

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Kursen ges som nätkurs och är öppen för deltagarna under den angivna tiden. Deltagarna kommer också att medverka i digitala träffar som är schemalagda. Information om tider kommer närmare kursstart. Det är av största vikt att deltagarna får tid för att genomföra kursen.