Fortbildning
Tillbaka

Att möta barn och elever med blindhet, autismspektrum och intellektuell funktionsnedsättning i kombination, i förskola, förskoleklass och grundsärskola med inriktning ämnesområden

Aktivitets ID:
299240
Tid:
4 februari - 18 februari 2022
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2022-01-21
Platser kvar:
3
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du genom att ta del av filmade föreläsningar och litteraturtips, får kunskap om hur du kan stödja din elev med blindhet, autism och intellektuell funktionsnedsättning i kombination.

Kursen är huvudsakligen uppbyggd kring filmade föreläsningar av psykolog och pedagog med mångårig erfarenhet av barn och elever med blindhet, autism och intellektuell funktionsnedsättning. I filmerna behandlas bland annat följande områden:

  • grundläggande information om blindhet, autism och intellektuell funktionsnedsättning
  • hur funktionsnedsättningarna samspelar och påverkar elevens utveckling och lärande
  • olika sinnens betydelse för utveckling och lärande
  • bemötande och förhållningssätt till eleven
  • hur du kan främja samspel, kommunikation och språkutveckling
  • framgångsfaktorer i undervisningen
  • hur du kan ge stöd så att elevens möjligheter och rättigheter "att göra sin röst hörd" beaktas.

Till filmerna finns extramaterial i form av artiklar och annan litteratur. Du har under kursens gång möjlighet att ställa frågor och diskutera i ett digitalt kursforum, där man både som kursdeltagare kan reflektera på varandras inlägg, och kursledarna kommer regelbundet att respondera på inläggen.

Tidsåtgång under dessa två veckor beräknas till 16 timmar och du väljer själv när du tar del av allt material och reflekterar i forum.

Ledare

Kim De Verdier, Mia-Maria Rundgren Kling

Målgruppsbeskrivning

Lärare, specialpedagog, speciallärare, förskollärare, fritidspedagog, assistent

Mål

Efter avslutad kurs har du som deltagare grundläggande kunskaper om

  • hur kombinationen av funktionsnedsättningar påverkar elevens utveckling och lärande
  • bemötande och förhållningssätt till målgruppen
  • hur olika sinnesintryck påverkar elevens utveckling och lärande
  • hur du kan främja samspel, kommunikation och språk
  • framgångsfaktorer i undervisningen
  • hur du kan ge stöd så att målgruppens rättigheter "att göra sin röst hörd" beaktas.

Funktionsnedsättning

Intellektuell funktionsnedsättning, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Kim De Verdier, kim.deverdier@spsm.se, 010-473 51 42
Mia-Maria Rundgren Kling, mia-maria.rundgren-kling@spsm.se, 010-473 52 67

Supportärenden:
Kontakt med support