Fortbildning
Tillbaka

Att undervisa barn och elever med cerebral synnedsättning, CVI

Aktivitets ID:
299919
Tid:
17 januari - 8 april 2022
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare
Sista anmälningsdag:
2022-01-12
Platser kvar:
15
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Den nätbaserade kursen ger grundläggande kunskaper och övergripande information om cerebral synnedsättning (CVI) och konsekvenser för undervisningssituationen. Kursen består av fem moment inom följande områden:

  • Introduktion
  • Medicinskt och psykologiskt perspektiv
  • Konsekvenser i vardagen
  • Pedagogiska strategier
  • Kartläggning

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum.

Ledare

Annika Södergren, Judith Cederhag, Elin Maunder

Målgruppsbeskrivning

Kursen vänder sig till lärare eller förskollärare i samtliga skolformer som undervisar eller i sin grupp har barn och elever med cerebral synnedsättning (CVI). Du som arbetar som resursperson, till exempel elev- eller lärarassistent, är välkommen att delta tillsammans med ansvarig lärare eller pedagog.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som deltagare får du kunskap och förståelse för att kunna skapa en god lärmiljö för elever med cerebral synnedsättning (CVI). Du får förståelse för omgivningsfaktorernas betydelse och strategier för att utforma en tillgänglig lärmiljö och pedagogik.

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om:

  • cerebral synnedsättning (CVI) och konsekvenser för undervisningssituationen.
  • omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande.
  • strategier för att utforma en tillgänglig lärmiljö och pedagogik.
  • kompetens att tillämpa kunskaperna i sitt praktiska arbete.

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Elin Maunder, elin.maunder@spsm.se, 010-473 51 29
Judith Cederhag, judith.cederhag@spsm.se, 010-473 52 25
Annika Södergren, annika.sodergren@spsm.se, 010-473 52 82

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Det är nödvändigt att du får använda cirka 2x60 minuter per vecka för att arbeta med kursen. Frigör tid varje vecka för kursen. Vi rekommenderar att du sprider tiden under arbetsveckans dagar.