Tillbaka
Digitalt lärande, matematik
- Aktivitets ID:
- 300123
- Tid:
- 14 mars - 29 april 2022
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2022-02-28
- Platser kvar:
- 13
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
I utbildning kan digitala verktyg skapa en tillgänglig lärmiljö och vara avgörande för om en elev eller studerande får möjlighet att uppnå kunskapskraven. Den nätbaserade kursen är en verksamhetsinriktad, erfarenhetsbaserad och processfokuserad kurs med diskussioner och arbetsuppgifter. Det är en baskurs och bygger på självständigt arbete på kursens webbsida och i den egna verksamheten.
”Digitalt lärande, matematik” är en "prova på" kurs. Deltagarna ges möjlighet att själva prova att använda olika verktyg på dator och pekplatta. Kursens fokus är dator och pekplatta som verktyg för elever där digitala verktyg kan tillföra andra möjligheter.
Kursen består av sex moment:
- Introduktion
- Pedagogik och tillgänglighet
- Styrdokument
- Matematik och elever i behov av stöd
- Matematik med stöd av digitala verktyg
- Matematik med stöd av iPad
- Matematik med stöd av dator
- Matematik och internet
- Strategier, implementering och kursavslut
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer, arbetsuppgifter och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum.
Se mer information under Övrigt nedan.
Ledare
Per Eriksson, Jenny Holmström, Lisa Stenman
Målgruppsbeskrivning
Kursen vänder sig till specialpedagoger, speciallärare och lärare i grundskola, grundsärskola, gymnasium, gymnasiesärskola och vuxenutbildning,.
Elevassistent eller annan resursperson är välkommen tillsammans med pedagogiskt ansvarig för utbildningen.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö, med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.
Som deltagare får du kunskap och förståelse för de möjligheter som de digitala verktygen kan erbjuda i matematikundervisningen, för att skapa möjligheter till delaktighet, tillgänglighet och inkludering.
Mål
Efter kursen har du som deltagare
- förståelse för pedagogikens betydelse i matematikundervisningen
- provat att använda digitala verktyg i matematikundervisningen
- reflekterat över olika sätt att tillgängliggöra ämnet matematik med digitala möjligheter
Övrigt
Kursen kan ses som en instegskurs, för att arbeta med digitala verktyg. Ni beräknas lägga ned 5 timmar/vecka på kursen. God vana att använda digitala forum kan vara en fördel för ett behagligt arbetstempo.
Vi kommer att erbjuda digitala introduktionsträffar i Zoom för den som vill, där kursledarna berättar om kursen Digitalt lärande Matematik.
Introduktion: tisdag 15 mars kl. 09.00-09:45 eller tisdag 15 mars kl. 15.00-15:45