Fortbildning
Tillbaka

Att undervisa barn, elever och vuxenstuderande med synnedsättning

Aktivitets ID:
313307
Tid:
3 oktober - 25 november 2022
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Rektor förskola, Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2022-09-19
Platser kvar:
9
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Innehåll och upplägg i den nätbaserade kursen avser att stödja kursdeltagarna i att utveckla sin verksamhets tillgänglighet genom att anpassa den pedagogiska, fysiska och sociala miljön för målgruppen. Innehållet har nära anknytning till deltagarnas pedagogiska arbete. 

Kursen består av fyra moment på följande områden:

  • Introduktion
  • Synnedsättning
  • Tillgänglighet och delaktighet i lärmiljön
  • Observation av aktivitet och utforskande samtal

Kursmaterialet presenteras i form av förinspelade föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Observera att inga gemensamma digitala träffar ingår. Deltagarna bestämmer själva lämpliga tider för studierna inom varje moment.  Tidsåtgången beräknas till ca 3-4 timmar per vecka.

Kopplingen till den egna praktiken betonas genom praktiska övningar, egen reflektion och en inlämningsuppgift som bygger på observation i verksamheten. Kollegialt lärande sker genom kursforum där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt.

 

Ledare

Ingela Söderberg, Catharina Månsson, Josephine Andersson

Målgruppsbeskrivning

Kursen vänder sig till pedagogiskt ansvariga, verksamma inom förskola, skola och vuxenutbildning som möter barn, elever eller vuxenstuderande med synnedsättning, ej blindhet.

Övrig personal såsom barnskötare, elevassistent eller annan är välkommen tillsammans med ansvarig pedagog för er verksamhet.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som deltagare får du kunskap och förståelse för att kunna skapa en god lärmiljö för elever med synnedsättning, ej blindhet. Du får förståelse för omgivningsfaktorernas betydelse och strategier för att utforma en tillgänglig lärmiljö och pedagogik.

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om:

  • ögat och synsystemet
  • förhållningssätt och bemötande
  • pedagogiska konsekvenser
  • observationer och samtal
  • hur du kan skapa en tillgänglig lärmiljö

 

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Ingela Söderberg, ingela.soderberg@spsm.se, 010-473 56 09
Josephine Andersson, josephine.andersson@spsm.se, 010-473 54 48

Supportärenden:
Kontakt med support