Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i årskurs 7–9 och gymnasiet, teoretiska ämnen

Aktivitets ID:
315782
Tid:
8 augusti - 22 december 2022
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2022-12-22
Platser kvar:
57
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Kursen riktar sig till dig som, i årskurs 7–9 eller på gymnasiet:

  • Undervisar i ett teoretiskt ämne
  • Är resursperson
  • Är skolledare eller arbetar inom elevhälsan

Efter genomgången kurs har du kunskap om blindhet och dess konsekvenser i olika skol- och undervisningssituationer:

  • Hur utveckling, hälsa och lärande påverkas när eleven har en blindhet
  • Omgivningens betydelse för tillgänglighet, delaktighet och lärande
  • Punktskrift
  • Taktila bilder
  • Lärverktyg, studieteknik och tillgängliga dokument
  • Pedagogiska konsekvenser, metodik och anpassningar av undervisningen i teoretiska ämnen
  • Betyg och bedömning
  • Nationella prov – anpassningar och genomförande

Du kan anmäla dig och delta när du vill under hela höstterminen 2022. Kursen bygger på självstudier och beräknas ta 2,5 arbetsdagar att genomföra.

Observera att det hör ett fysiskt material till kursen. När du anmält dig skickar vi det till skolans postadress, som du angav i anmälan. Du behöver ha materialet för att genomföra kurspasset om punktskrift.

I kursen erbjuds du att delta i frivilliga digitala liveträffar. Detta som ett sätt att få möjlighet att ställa frågor, diskutera och få erfarenhetsutbyte. Datum för dessa kommer senare.

Ledare

Anders Sennerö, Ann-Charlotte Larsson, Sara Backström Lindeberg, Andreas Schönbeck, Carina Söderberg, Gabriella Westerberg

Målgruppsbeskrivning

Lärare och lärare tillsammans med resursperson som arbetar i teoretiska ämnen med elev, i grundskolans årskurs 7–9 eller i gymnasieskolan, och som har punktskrift som läsmedium.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö.

Mål

Deltagaren har fördjupad kunskap om hur undervisning och material kan anpassas för att göra lärsituationen inkluderande och tillgänglig.

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Gabriella Westerberg, gabriella.westerberg@spsm.se, 010-473 52 26
Carina Söderberg, carina.soderberg@spsm.se, 010-473 53 78

Supportärenden:
Kontakt med support