Fortbildning
Tillbaka

Att främja skolnärvaro - framgångsfaktorer för tillgänglig undervisning

Aktivitets ID:
375137
Tid:
2 maj 2024, kl 15:00 - 16:30
Typ av aktivitet:
Webbinarium
Målgrupp:
Skolhuvudman, Rektor, Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2024-05-01
Platser kvar:
156
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Webbinariet inleds med en kortare föreläsning av rådgivare på SPSM där fokus ligger på framgångsfaktorer för att främja skolnärvaro och tillgänglighet utifrån forskning.  

  • Siri Morawski från Skolinspektionen beskriver en granskning av hur skolor arbetar för att skapa en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska svårigheter. Under webbinariet kommer information att ges om hur granskningen genomfördes, vad den visade och vad som kännetecknar skolor med hög kvalitet.                                                              
  • Marcus Persson från Sölvesborgs kommun berättar om ett projekt, finansierat med stöd av SPSM (SIS särskilda insatser i skolan). Syftet var att hjälpa och stötta hemmasittande elever genom att hitta en rimlig plan att återvända till skolan för måluppfyllelse.

 Webbinariet avslutas med gemensamma reflektioner där möjlighet till att ställa frågor finns.

 

Medverkande

Helene Lundin, Emma Herou, Madeleine Halling, Louise Bruus

Målgruppsbeskrivning

Personal i skolans kontext.

Mål

Deltagare har fått ökad kunskap om framgångsfaktorer för att ge tillgänglig undervisning och främja skolnärvaro.

Funktionsnedsättning

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Övergripande

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Madeleine Halling, madeleine.halling@spsm.se, 0761176519
Emma Herou, emma.herou@spsm.se, 010-4735784
Helene Lundin, helene.lundin1@spsm.se, 0722185035

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Digitalt webbinarium