Tillbaka
Att undervisa elev med blindhet i anpassade grundskolans högstadium inriktning ämnen och anpassade gymnasieskolan inriktning nationellt program, teoretiska ämnen
- Aktivitets ID:
- 396864
- Tid:
- 7 oktober - 27 februari 2026
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2025-09-26
- Platser kvar:
- 12
- Pris:
- Ingen avgift
När du skapar ett konto eller anmäler dig till en kurs kommer Specialpedagogiska skolmyndigheten att behandla dina personuppgifter. Uppgift om namn och kontaktuppgifter, såsom e-post, telefonnummer och adress, behandlas för att vi ska kunna tillhandahålla användarkonton och administrera vår kursverksamhet. Den rättsliga grunden för behandlingen är avtal och allmänt intresse. Uppgifter om din profession, arbetsplats samt i vilken kommun du är verksam behandlas i syfte att följa upp och utvärdera vår utbildningsverksamhet. Den rättsliga grunden för behandlingen är allmänt intresse.
Om du angivit att du har särskilda behov i samband med fysiska möten eller deltagande i andra aktiviteter, kommer vi att behandla känsliga personuppgifter. Uppgifter om hälsa behandlas för att kunna tillgodose behovet av specialkost och annan anpassning, t.ex. behov av teckenspråkstolk, punktskrift eller annat hjälpmedel vid deltagande i utbildningen. I de fall du angivit att du har behov av tolk på annat modersmål än svenska behandlar vi uppgifter om tolkspråk. Uppgift om tolkspråk kan tillsammans med andra uppgifter i vissa fall avslöja en persons etniska ursprung och därmed utgöra känsliga personuppgifter. Den rättsliga grunden för behandlingen är viktigt allmänt intresse.
Dina personuppgifter sparas så länge du har ett aktivt konto. Om du inte varit inloggad på ditt konto under de senaste tre åren kommer ditt konto att raderas.
Följ länken för att läsa mer om hur Specialpedagogiska skolmyndigheten behandlar personuppgifter (här länkar man till den allmänna informationen som finns på externwebben).
https://www.spsm.se/om-oss/om-webbplatsen/information-om-behandling-av-personuppgifter/
Beskrivning
Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar och möten samt en fysisk träff får fördjupade kunskaper om hur lärmiljön kan anpassas för en elev med blindhet och punktskrift som läsmedium. Kursen vänder sig till personal i den anpassade grundskolans högstadium och den anpassade gymnasieskolan och fokuserar på teoretiska ämnen.
Kursen bygger på självstudier och 3 digitala möten samt en fysisk kursdag ute på er skola eller i våra lokaler på Lindhagensgatan i Stockholm.
Tisdag 7 oktober kl. 15.00-15.45: Digitalt möte
Inledande träff - kursupplägg
Onsdag 22 oktober kl. 15.00 – 16.00: Digitalt möte
Innan detta möte behöver du ha sett föreläsningen ”Blindhet, intellektuell funktionsnedsättning och autism: konsekvenser för utveckling och lärande” som ligger digitalt i kursen.
Fysisk kursdag ute på er skola inom perioden november – januari, enligt överenskommelse. Samtliga deltagare behöver vara anmälda till kursen och ha tagit del av det digitala materialet.
Digitalt avslutande möte, "Hur går vi vidare" enligt överenskommelse.
Kursens innehåll:
- Föreläsning om konsekvenser av blindhet i kombination med IF och autism.
- Reflektioner i grupp om konsekvenser för utveckling och lärande
- Erfarenhetsutbyte
- Kompetensutveckling kring studieteknik, digitala verktyg och anpassade läromedel samt metodik som bygger på konkret och digitalt lärande
- Auditiv läsning
- Punktskrift som läsmedium
- Föreläsning kring lektionsstruktur, samt taktilt och digitalt bildstöd för scheman och instruktioner
Vi ser fram emot att möta er i de digitala mötena och den fysiska träffen!
Ledare
Anneli Embe, Anders Fridell, Maria Ellingsson, Kim De Verdier
Målgruppsbeskrivning
Lärare tillsammans med resursperson i anpassade grundskolans högstadium, inriktning ämnen, eller i den anpassade gymnasieskolan, inriktning nationellt program -i teoretiska ämnen. Lärare som undervisar nuvarande eller blivande punktskriftsläsare i nämnda skolformer och stadium.
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elev med blindhet och punktskrift som läsmedium, som följer läroplan för den anpassade grundskolans högstadium, inriktning ämnen och den anpassade gymnasieskolans nationella program, med fokus på en inkluderande lärmiljö.
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare tillägnat dig:
- kunskap kring blindhet i kombination med intellektuell funktionsnedsättning och eventuell autism samt dess konsekvenser för lärande och utveckling
- betydelsen av lektionsstruktur och taktilt bildstöd vid kombinationen blindhet och intellektuell funktionsnedsättning
- ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på konkret och digitalt lärande med olika sinnen - punktskrift och auditiv läsning
- att arbeta med digitala verktyg när man inte ser
Funktionsnedsättning
Intellektuell funktionsnedsättning, Synnedsättning
Övrigt
Förutsättningar för deltagande är att deltagarna har tillgång till varsin dator och att deltagarna får möjlighet att avsätta tid för kursen ca 13 timmar digitalt och en dag fysisk kurs där deltagarna är frigjorda från undervisning, 6 timmar.