Beskrivning
Välkommen till en grundläggande webbinarieserie om intellektuell funktionsnedsättning (IF). Genom föreläsning, film, praktiknära exempel och möjlighet till reflektion får du ökade kunskaper om funktionsnedsättningen, dess pedagogiska konsekvenser och hur lärmiljön kan göras tillgänglig för barn, elever och vuxenstuderande med IF. Webbinarieserien vänder sig till dig som arbetar i förskola, förskoleklass, fritidshem, anpassade skolformer eller med integrerade elever i grundskolan.
Webbinarieserien består av del 1, som innehåller flera korta filmer, och del 2 som innehåller tre stycken valbara direktsända webbinarier. Seriens delar bygger på varandra och du behöver ha tagit del av filmerna innan du kopplar upp dig till ett webbinarium, för att få bästa nytta av innehållet.
Filmerna kan du ta del av när du vill från den 10 november och fram till de direktsända webbinarierna. Du väljer det webbinarium som är mest relevant för dig, men du är naturligtvis välkommen att delta vid alla webbinarietillfällena.
Datum för webbinarieseriens olika delar:
Del 1:
10 november–12 december
Förskola, förskoleklass, fritidshem, alla anpassade skolformer eller personal med integrerade elever i grundskolan.
Del 2:
2 december
Förskola, förskoleklass och fritidshem
4 december
Årskurs 1–9 i anpassade grundskolan, integrerade elever i grundskolan samt fritidshem
9 december
Anpassade gymnasieskolan och Komvux som anpassad utbildning
Innehåll del 1:
1. Introduktion, webbinarieseriens syfte, upplägg och innehåll
2. Grundläggande kunskaper om intellektuell funktionsnedsättning (IF)
3. Konsekvenser av funktionsnedsättningen
4. Begåvning
5. Grundläggande kunskaper om kommunikation och AKK
6. Förutsättningar för lärande
7. Styrdokument
8. Utredning och mottagande
9. Historisk tillbakablick
Innehåll del 2:
– Att gå i förskola och skola med IF
– Förutsättningar för lärande
– Tydliggörande pedagogik och AKK
– Tillgängliga lärmiljöer med utgångspunkt i elevnära situationer
Du kan ta del av vår webbinarieserie individuellt eller tillsammans med andra i din verksamhet som en del i ett kollegialt lärande, men anmälan görs enskilt av varje deltagare.