Tillbaka
Interkulturellt förhållningssätt och funktionsnedsättning
- Aktivitets ID:
- 334010
- Tid:
- 13 februari - 5 maj 2023
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Skolhuvudman, Rektor, Rektor förskola, Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Sista anmälningsdag:
- 2023-01-30
- Platser kvar:
- 11
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
En nätbaserad kurs kring att möta flerspråkiga barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning i förskola och skola. Tillsammans med andra får du reflektera över dina egna erfarenheter, hur de påverkar dig och hur du kan arbeta i praktiken för att skapa goda möten utifrån ett interkulturellt perspektiv.
Du får kunskap om:
framgångsfaktorer för att utveckla ett interkulturellt förhållningssätt
hur synen på funktionsnedsättning kan påverkas av individers bakgrund och erfarenheter
förutsättningar och möjligheter att skapa tillgängliga lärmiljöer för flerspråkiga barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning.
Tillsammans med andra får du reflektera över dina egna erfarenheter, hur de påverkar dig och hur du kan arbeta i praktiken för att skapa goda möten utifrån ett interkulturellt perspektiv.
Kursen inleds med en introduktion och består sedan av tre moment:
- Utåtblick
- Inåtblick
- Det interkulturella mötet
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Allt material finns tillgängligt under hela kursen. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Tidsåtgång ca 3–4 timmar/vecka.
Ledare
Auli Skoglund Poussu, Eva Athanasiadou, Catrin Andersson, Per Eriksson, Susanne Wennberg, Mia Walther, Angelina Sandberg
Målgruppsbeskrivning
Kursen vänder sig till pedagogiskt ansvariga och verksamma inom alla skolformer som möter nyanlända och flerspråkiga barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en tillgänglig förskole- och skolmiljö, med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.
Som deltagare får du reflektera över dina egna värderingar och hur de förhåller sig till andras med utgångspunkt från ett interkulturellt perspektiv. Du får verktyg för att skapa likvärdiga förutsättningar och möjligheter till utveckling och lärande för flerspråkiga barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning.
Mål
Efter kursen har du som deltagare kunskaper om:
- framgångsfaktorer för att utveckla ett interkulturellt förhållningssätt
- förutsättningar och möjligheter att skapa tillgängliga lärmiljöer för flerspråkiga barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning.
Funktionsnedsättning
Dövblindhet, Döv – hörselnedsättning, Förvärvad hjärnskada, Intellektuell funktionsnedsättning, Läs- och skrivsvårigheter/Dyslexi, Matematiska svårigheter, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Rörelsehinder, Synnedsättning, Tal språk och kommunikation, Övergripande, Övriga funktionsnedsättningar
Upplysningar
Upplysningar om innehåll:
Per Eriksson, per.eriksson@spsm.se, 010-473 54 96
Catrin Andersson, catrin.andersson@spsm.se, 072-214 62 74
Susanne Wennberg, susanne.wennberg@spsm.se, 010-473 56 94
Angelina Sandberg, angelina.sandberg@spsm.se, 010-473 53 83
Mia Walther, mia.walther@spsm.se, 010-473 50 60
Auli Skoglund Poussu, auli.skoglund-poussu@spsm.se, 010-473 54 69
Supportärenden:
Kontakt med support
Övrigt
Vi kommer att erbjuda digitala introduktionsträffar i Zoom för den som vill, där kursledarna berättar om kursen.
Introduktion: Tisdagen den 14 februari kl 09.00-09.45, eller tisdag den 14 februari kl 15.00-15.45.