Fortbildning
Tillbaka

Främja skolnärvaro ur elevperspektiv - att ha neuropsykiatrisk diagnos i skolan

Aktivitets ID:
400494
Tid:
1 oktober 2025, kl 14:30 - 16:15
Typ av aktivitet:
Webbinarium
Målgrupp:
Skolhuvudman, Rektor, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2025-09-23
Platser kvar:
77
Pris:
Ingen avgift

När du skapar ett konto eller anmäler dig till en kurs kommer Specialpedagogiska skolmyndigheten att behandla dina personuppgifter. Uppgift om namn och kontaktuppgifter, såsom e-post, telefonnummer och adress, behandlas för att vi ska kunna tillhandahålla användarkonton och administrera vår kursverksamhet. Den rättsliga grunden för behandlingen är avtal och allmänt intresse. Uppgifter om din profession, arbetsplats samt i vilken kommun du är verksam behandlas i syfte att följa upp och utvärdera vår utbildningsverksamhet. Den rättsliga grunden för behandlingen är allmänt intresse.

Om du angivit att du har särskilda behov i samband med fysiska möten eller deltagande i andra aktiviteter, kommer vi att behandla känsliga personuppgifter. Uppgifter om hälsa behandlas för att kunna tillgodose behovet av specialkost och annan anpassning, t.ex. behov av teckenspråkstolk, punktskrift eller annat hjälpmedel vid deltagande i utbildningen. I de fall du angivit att du har behov av tolk på annat modersmål än svenska behandlar vi uppgifter om tolkspråk. Uppgift om tolkspråk kan tillsammans med andra uppgifter i vissa fall avslöja en persons etniska ursprung och därmed utgöra känsliga personuppgifter. Den rättsliga grunden för behandlingen är viktigt allmänt intresse.

Dina personuppgifter sparas så länge du har ett aktivt konto. Om du inte varit inloggad på ditt konto under de senaste tre åren kommer ditt konto att raderas.

Följ länken för att läsa mer om hur Specialpedagogiska skolmyndigheten behandlar personuppgifter (här länkar man till den allmänna informationen som finns på externwebben).

https://www.spsm.se/om-oss/om-webbplatsen/information-om-behandling-av-personuppgifter/

Anmäl

Har du redan inloggningsuppgifter från SPSM Fortbildning?
Det går snabbare och enklare att anmäla om du loggar in. Dessutom samlas de aktiviteter du deltar i på ett ställe. Så att du kan överblicka vilka aktiviteter du deltagit i.

Logga in

Uppgifter om dig själv
Kontaktuppgifter
Uppgifter om mitt arbete
Uppgifter om min arbetsplats
Villkor för min egen medverkan i fysiska möten


När jag deltar i SPSMs aktiviteter behöver jag






Övrigt

Du måste godkänna Specialpedagogiska skolmyndighetens villkor för deltagande
Avbryt

Beskrivning

Rådgivare inleder med övergripande information om vilket stöd som finns att få från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Doktorand Helena Josefsson, Göteborgs universitet, beskriver slutsatser från intervjustudie från 2024 om hur flickor med autism upplevde sin diagnos. Studien bekräftar att stigmatisering är ett problem och att diagnosen kan påverka elevers relationer och självbilder negativt. Med mer kunskap och förståelse för elevers perspektiv bidrar studien till insikter om hur det är att ha en neuropsykiatrisk diagnos i skolan.

Ur tidningen Lika värde nr. 2 2025: "Flickor har ofta fått fel eller för sen diagnos. Flickor med autism är ofta medvetna om sociala förväntningar och lägger mycket energi på att leva upp till dem, vilket kan leda till stress, ångest och känslor av utanförskap. Att få diagnosen sent fördröjer möjligheten att få rätt sorts stöd. Det kan leda till psykisk ohälsa och få konsekvenser även i vuxen ålder. De senaste åren har andelen kvinnor och flickor, som får en autismdiagnos ökat. Antalet studier som fokuserar på flickors och kvinnors egna erfarenheter har också ökat och den här studien fokuserar på hur flickorna själva upplever och tolkar sin situation specifikt i skolan".

Webbinariet avslutas med reflekterande panelsamtal med fokus på inkludering och främjande av skolnärvaro. Deltagare har möjlighet att ställa frågor.

Medverkande

Helene Lundin Jörtsö, Louise Bruus, Emma Herou

Målgruppsbeskrivning

Personal i grundskola, specialskola, gymnasieskola och vuxenutbildning

Mål

Deltagare har fått ökad kunskap kring förståelse för hur det är att ha en neuropsykiatrisk diagnos i skolan samt om relationens betydelse som framgångsfaktor för att främja skolnärvaro för elever i skolan.

Funktionsnedsättning

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Övergripande

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Helene Lundin Jörtsö, helene.jortso-lundin@spsm.se, 0722185035
Emma Herou, emma.herou@spsm.se, 010-4735784
Louise Bruus, louise.bruus@spsm.se, 010-4735514

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Digitalt webbinarium. Länk skickas via e-post efter sista anmälningsdatum.