Beskrivning
Den nätbaserade kursen har fokus på lärande och lärprocesser i ett vuxenperspektiv. Individuella arbetsuppgifter kommer att kopplas till moment 2,3 och 5 dessa utgår från deltagarnas yrkesvardag.
Moment 5 innebär en individuell fördjupning utifrån eget önskemål och behov i den egna verksamheten eller att skriva en ansökan om bidrag för att genomföra ett utvecklingsprojekt i verksamheten.
Ansökan om bidrag för utvecklingsprojekt under våren 2023 kopplat till kursen, ska syfta till att öka måluppfyllelsen och/eller att öka kunskapen om olika pedagogiska arbetssätt inom vuxenutbildningen. Målgruppen för projektansökan ska vara vuxenstuderande med funktionsnedsättning. Vill du veta mer se vår webbsida Utvecklingsprojekt kopplade till kurs inom vuxenutbildningen.
Kursen består av fem moment på följande områden:
- Introduktion, 1vecka.
- Styrdokument, bedömning och betyg, 2 veckor.
- Lärandestrategier, förhållningssätt och kartläggning, 3 veckor.
- Tidsenlig utbildning, Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), digitalt lärande, 2 veckor.
- Individuell djupdykning eller skriva ansökan om bidrag till ett utvecklingsprojekt, 3 veckor.
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Loggbok skrivs kontinuerligt av deltagarna. Beräknad tidsåtgång är ca 5 tim/vecka, tiden kan variera.
Följande litteratur är obligatorisk:
Abrandt Dahlgren,M., Carlsson,I. (2009), Lärande på vuxnas vis. Lund: Studentlitteratur
Partanen, P., (2011). Från Vygotskij till lärande samtal. Stockholm: Bonnier utbildning.
Selander,S., (2017). Didaktiken efter Vygotskij: design för lärande
För den som vill fördjupa sig ytterligare:
Aspelin, J. (2013). Relationell specialpedagogik: i teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press
Fejes, A. (2013). Lärandets mångfald. Lund: Studentlitteratur
Fejes,A., Muhrman,K.,Nyström,S., (2020). Om vuxenutbildning och vuxnas studier en grundbok. Lund: Studentlitteratur
Selander, S. & Kress, G. (2017). Design för lärande: ett multimodalt perspektiv. Lund: Studentlitteratur
Timperley, H. (2013). Det professionella lärandets inneboende kraft. Lund: Studentlitteratur.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö, med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv och funktionsrättsperspektiv.
Som deltagare får du ökad kännedom och kunskap om lärande och lärprocesser i ett vuxenperspektiv. Du utvecklar ditt förhållnings- och arbetssätt utifrån ett delaktighetsperspektiv och erbjuds, i ett gemensamt lärande, finna former och verktyg för att kunna möta mångfalden i vuxenstudiesituationer. Du får också möjlighet att söka bidrag för ett utvecklingsprojekt.